dinsdag 30 oktober 2012

Dag van de stilte, pijn en geluk

Afgelopen zaterdag was het de Dag van de Stilte. Overal in het land waren activiteiten rond het thema stilte en de betekenis daarvan voor onderlinge verbondenheid. Dit is het tweede jaar dat de dag van de stilte is gehouden. Mijn zaterdag stond ook in het teken van stilte: de Noordelijke Dag van de Aandacht. Ook dat was voor het tweede jaar.

In het prachtige centrum in Lieveren troffen 80 leden van de Noordelijke sangha's elkaar. Het was voelbaar dat velen naar de dag hadden uitgekeken. De oude boerderij verraadt aan de buitenkant niet hoe rustgevend de binnenkant is met de prachtige lichtval in de zendo. Daar zongen we samen over mededogen en luisterden we naar broeder Phap Xa, die uit Duitsland was gekomen om zijn kennis en ervaring over het thema: contact maken met geluk en pijn, met ons te delen.
Het mooiste van dit soort bijeenkomsten zijn voor mij de leerzame verhalen uit de praktijk van Plumvillage en het leven van Thich Nhat Hanh in Vietnam. Ik voel met gesterkt in mijn zoektocht naar een goede houding tegenover het verdriet dat ik vaak heb over het lijden dat ik zie. Een mooi voorbeeld uit de praktijk: Tijdens de bombardementen in Vietnam kwam in het klooster van Thich Nhat Hanh de vraag op wat ze moesten doen, mediteren of de slachtoffers helpen. Na lang overleg besloten ze beide dingen te doen. Zelf in balans blijven om anderen te kunnen helpen. Een tweede verhaal: Een Vietnamveteraan vroeg Thich Nhat Hanh om hulp. In zijn tijd in Vietnam had hij kinderen gedood. Het schuldgevoel daarover bleef hem achtervolgen. Hij kreeg de goede raad om zich in te zetten voor kinderen in ontwikkelingslanden. Zij leefden nog maar hadden het moeilijk. De kinderen die hij gedood had, kon hij niet meer helpen, deze levende kinderen wel.
In het kort is de conclusie voor mij: zorg voor evenwicht en doe wat je kunt, waar je dat kunt.
De tuin rond het centrum biedt een uitgelezen kans om in volle aandacht te lopen. Het gras lag bezaaid met blaadjes van de berken, er waren paddenstoelen in veel soorten en aan de rand van de tuin het uitzicht over de Drentse akkers. De wind was stevig en fris op mijn wangen en op sommige plekken in de looproute koesterde de zon.
De dag eindigde met een groot geluk: er is nieuw leven. Eén van de leden van onze sangha vertelde dat hij vader wordt. Een gekoesterde droom gaat in vervulling. Wat een prachtige afsluiting van de dag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...